Skolan gör fel.

Hej hej! Idag tänkte jag skriva om främst skolan.
 
På flera sätt gör skolan fel, jag kan ju bara utgå från min egna och det är därför om min specifika skola jag kommer att prata utifrån.
Tillbörja med så utgår de ifrån att man ska kämpa, och det är väl klart att de gör, och det vill jag också göra. Men då man har lärare som är helt kass är det svårt. Helt kass på sitt ämne, passar inte för ämnet, kan inte förklara eller är inte ens utbildad lärare i det ämnet de ska undervisa i. Ja då blir det ju svårt. För exempel har vi en engelska lärare som inte kan prata engelska, en svenska lärare som är norsk eurutmi lärare och inte kan gramatiken, en bild lärare som egentligen är matte lärare och så vidare.
 
Jobbigt är det ju också att på vår skola får först reda på våra betyg i nian. I nian! Då har man knappt några möjligheter att förändra dom, i allafall inte mycket. Jag tycker att även elever från friskolor ska ha rättighet att få veta sina betyg i ALLA ämnen under vårterminen i 8an. Då har man ett år på sig att förändra de, och det är mer schysst.
 
Och då lärare bedömmer helt olika från lärare till lärare blir det också väldigt svårt.
För exempel fick jag nedsänkt betyg pga min handstil i ett ämne.
Och i ett annat hade läraren väldigt svårt o förklara varför jag inte fick A, sedan hittade hon EN detalj i EN inlämning som gjorde att jag sänktes ett helt betyg steg. Det var att jag inte hade tillräckligt noga förklarat en fysisk beteckning.
Ja då känns det ju väldigt jobbigt. Dessa anledningar är inte de ända men vill helst inte på in på allt just nu.. 
 
Jag vet inte hur er skola är, den kanske är jätte bra. Men jag tvivlar på om det finns någon perfekt skola. Jag säger inte att idén med skolan är fel, det är den inte. Men jag säger att betygen är ofta väldigt udda utsatta och utgivna ibland. Och att lärare, trots dom har skyldighet, inte kan ge en bra förklaring till hur de tänkt.
 
 

Kommentera här: